حضرت آیت الله یعقوبی، در دیدار با دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام): جهان، در عصر شکوفایی مکتب تشیع به سر می‌برد

| |زمان مطالعات : 478
حضرت آیت الله یعقوبی، در دیدار با دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام): جهان، در عصر شکوفایی مکتب تشیع به سر می‌برد
  • Post on Facebook
  • Share on WhatsApp
  • Share on Telegram
  • Twitter
  • Tumblr
  • Share on Pinterest
  • Share on Instagram
  • pdf
  • نسخه چاپي
  • save

بسمه تعالی

حضرت آیت الله یعقوبی، در دیدار با دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام): جهان، در عصر شکوفایی مکتب تشیع به سر می‌برد

مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله شیخ محمد یعقوبی (دام ظله) در دفتر خود در نجف اشرف[1]، میزبان دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام)، حضرت آیت الله شیخ رضا رمضانی (دامت برکاته) و تعدادی از دستیاران ارشد ایشان و هیئت همراه بودند.

در این دیدار، مرجع عالیقدر از حسن انتخاب آیت الله رمضانی برای این جایگاه شریف، ابراز خشنودی کردند؛ شخصیتی که دارای فضل علمی بالا بوده و از توانایی اداره امور تبلیغی و حکمت و آرامش در عبور کردن از مشکلات و حلّ آنها برخوردار می­باشد.

در ادامه حضرت آیت الله رمضانی، هدف از تأسیس مجمع را (از سی سال قبل)، برقرای ارتباط با پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در سرتاسر کشورهای دنیا و آشنایی ایشان با یکدیگر، حمایت از تشیع، نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) و توانمند سازی ایشان در کشورهای خود، بیان داشت.

سپس ایشان به تشریح وظایف و مسئولیت‌های مجمع و دستاورهای آن در زمینه‌های تألیف و انتشار کتب و تبلیغ به زبانهای مختلف، تأسیس دانشگاهی مشتمل بر تخصص‌های مختلف با هدف به کارگیری فرزندان ایشان، در زمینه‌های علمی و شغلی در جوامع شیعه، پرداخت.   

مرجع عالیقدر در ضمن سخنان خود، تأسیس این مجمع را ستود و فرمود: این ساختار مبارک، پاسخی به سخن خداوند متعال است، آنجا که می­فرماید: «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ؛ و از نعمت پروردگار خويش [با مردم‌] سخن گوى»[2]. نعمتی که به ما دستور داده شده تا از آن سخن بگوییم و آن را منتشر سازیم، ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است. آنگونه که آیات شریف دیگری ـ همانطور که روایات شریف اهل بیت (علیهم السلام) مفسّر آنهاست ـ نیز بدان اشاره دارد: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ؛ سپس در همان روز است كه از نعمت [روى زمين‌] پرسيده خواهيد شد»[3] و آیه «وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي؛ و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم».[4]

ایشان در ادامه بر لزوم کار و تلاش و استفاده از امکانات مورد نیاز، برای رسیدن به اهداف مورد انتظار مجمع، تأکید کردند.

حضرت آیت الله یعقوبی (دام ظله) فرمودند: امروز جهان، در عصر شکوفایی مکتب تشیع به سر می‌برد و امید داریم که اسلام حقیقی که ائمه اهل بیت (علیهم السلام) از جدّ بزرگوار خود حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) نقل کرده­اند، به سرعت گسترش یابد؛ چرا که این مکتب، با فطرت پاک انسانی و عقل سلیم، هماهنگی دارد و پیشوایان معصوم (علیهم السلام) با این فرمایش خود بدان تأکید کرده­اند: «اگر مردم خوبی­های سخن ما را بدانند، قطعا از ما پیروی می­کنند».[5]

مرجع عالیقدر (دام ظله) در پاسخ به شگفتی میهمان محترم، از مباحث فقه اجتماع و تطبیق آن بر مسائل روز و اینکه این مباحث افق تازه‌ای را در فقه اسلامی گشوده و توانایی آن در سازماندهی زندگی بشر در همه زمینه‌ها، بر ضرورت پیگیری این مباحث از سوی حوزه‌های علمیه نجف و قم و غیر آن دو، و تلاش در مطرح کردن آنها و تحقیق در موردشان (همانند تحقیقی که خود ایشان در کتاب امر به معروف و نهی از منکر، در دو جلد انجام داده­اند) تأکید کردند؛ چرا که در غیر این صورت اغلب احکام دین، ناکارآمد و کم فایده شده و دین اسلام، در ارائه نظامی کامل در رهبری بشر، ناتوان جلوه می­نماید.     

سپس ایشان به بیان شواهدی از روایات پرداختند که در آنها، امام باقر (علیه السلام)[6] بر وجود قدرت و تأثیرگذاری شارع مقدس اسلام بر حکمرانی اشاره داشته، تا از این رهگذر بتواند احکام دین را آنگونه که خداوند متعال اراده فرموده، پیاده سازد.  

ایشان به اهمیت ایجاد نهضتی تبلیغی، بنابر دستورات قرآن کریم و علوم آن اشاره کردند؛ چه آنکه قرآن ثقل اکبر است و روشنگر هر چیزی می­باشد و به پیروی از اهل بیت (علیهم السلام) و تمسّک جستن به ولایت ایشان فرامی­خواند. پس قرآن بهترین گزینه­ای است که مردم می­توانند بدان روی آورده و در این زمینه به آن اعتماد کنند.

سپس مرجع عالیقدر بر توجه بیشتر به کشورهایی که مبلغان کافی در آنجا وجود ندارد، همچون قاره آفریقا تأکید کردند؛ زیرا وجدان اهالی آن سرزمینها پاک بوده و در برابر ندای فطرت خویش، تسلیم هستند. بنابراین باید تعداد مبلغان، زیاده شده و حوزه­های علمیه بیشتری تأسیس شود، تا فرزندان آن سامان را برای هدایت ملتهای خویش تربیت کنند؛ چه آنکه ایشان به زبان و طبیعت و فرهنگ مردم خویش آشناتر هستند.

همچنین ایشان به این نکته اشاره کردند که بهترین روش برای جلب مردم و نزدیکترین وسیله تقرّب به خداوند متعال، طرح­های خیرخواهانه برای کمک به مردم و رفع نیازهای آنها و پروژه­های سرمایه­گزاری است تا جوانان را به کار گرفته و اسباب زندگی کریمانه را برایشان فراهم سازد.

ایشان ـ همانطور که در یکی از کتب خویش[7] بیان کرده­اند ـ از اموری که مانع گسترش تشیع است و آوازه آن را مخدوش ساخته و مردم را از آن متنفر می­سازد و سدّی در برابر پذیرش آن می­شود، برحذر داشتند. 

در پایان این دیدار، مرجع عالیقدر (دام ظله)، خواستار برقراری ارتباط علمی و عملی بیشتر و تبادل تجارب بین دو حوزه نجف اشرف و قم مقدسه شدند و آنها را دو بالی که تشیع به وسیله آنها می­تواند به پرواز درآید، توصیف کردند؛ چه آنکه هر دو ـ با اینکه دارای نقش­های مختلفی می‌باشند ـ دارای هدف و نقاط مشترکی هستند.

 

 

 



[1]. روز سه شنبه، 19 شوال 1442، مصادف با 10 خرداد 1400 شمسی

[2]. سوره ضحى، آیه 11.

[3]. سوره تکاثر، آیه 8.

[4]. سوره مائده، آیه 4.

[5]. معانی الأخبار شیخ صدوق، ج1، ص 180.

[6]. از يزيد صائغ است که گفت: از امام باقر (علیه السلام) شنیدم که فرمود: زنان از خانه­های مسکونی ارث نمی­برند، ولی از قیمت آجر و چوب ارث می­برند. راوی گوید: به ایشان عرض کردم: مردم به این حکم راضی نیستند. فرمود: اگر ما حکومت را به دست گیریم، شلاقشان می­زنیم و اگر به راه راست نیایند، شمشیر می­زنیم (وسائل الشيعه، كتاب الميراث، ابواب ميراث همسران، باب6، ح11.

[7]. كتاب خطاب المرحلة، ج 9، ص 470.