آیا می خواهی همراه با حضرت زهرا (س) در مقام و منزلت ایشان باشی؟

| |زمان مطالعات : 300
  • Post on Facebook
  • Share on WhatsApp
  • Share on Telegram
  • Twitter
  • Tumblr
  • Share on Pinterest
  • Share on Instagram
  • pdf
  • نسخه چاپي
  • save

آیا می خواهی همراه با حضرت زهرا (س) در مقام و منزلت ایشان باشی؟

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمين وصلى الله على خير خلقه أبي القاسم محمد وعلى آله الطيبين الطاهرين.

شاید مطرح ساختن این سؤال کمی عجیب به نظر برسد و جواب آن از قبل روشن باشد ؛ زیرا هیچ شخص عاقلی وجود ندارد که نخواهد در مقام و منزلت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) باشد . هدف از مطرح کردن این پرسش شناختن راهی است که انسان از طریق آن می تواند به این مقام و درجه برسد.

مقام حضرت زهرا (س) چه هست ؟ آن حضرت همراه با پدر ، همسر و دو فرزند خود (صلوات الله علیهم اجمعین) {در قرارگاه صدق نزد پادشاهى توانايند}[1] ، {در زمره كسانى قرار دارند كه خدا ايشان را گرامى داشته [يعنى] با پيامبران و راستان و شهيدان و شايستگانند و آنان چه نيكو همدم اند}[2] ، بلکه ایشان (صلوات الله علیهم اجمعین ) خود بهشت حقیقی هستند ، خداوند متعال می فرماید : {خشنودى خدا بزرگتر است}[3] ، و همانطور که در حدیث شریف آمده خشنودی ایشان همان خشنودی خداوند متعال است : ( خداوند با خشنودی فاطمه خشنود می شود و با خشم فاطمه خشمگین می شود ) حضرت امام حسن (ع) می فرماید : ( رضایت خدا همان رضایت ما اهل بیت (ع) است ) .

رسول خدا (ص) در حدیث ثقلین تلازم  و همراهی میان خود و اهل بیت (علیهم السلام ) را اینگونه توصیف می کند : ( من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها به جای می گذارم ، یکی کتاب خدا که ریسمانی کشیده شده از آسمان به سوی زمین است و دیگری عترت من اهل بیت است ، و خداوند متعال به من فرمود که این دو یادگار هیچ گاه از هم جدا نخواهند شد ، تا اینکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند ، پس آگاه باشید که چگونه با آنها رفتار خواهید می کنید ) ([4]).

رسول خدا (ص) خطاب به امیر المؤمنین (ع) می فرماید : ( تو در کنار من در کاخی در بهشت و همراه با دخترم فاطمه خواهی بود ) ([5])  ، و هنگامی که خطاب به دختر خود حضرت زهرا (س) می فرماید : ( فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد مرا آزار داده ) ([6]) ، به این دلیل نیست که فاطمه (س) دختر اوست ؛ زیرا در اینصورت همانند دیگران خواهد بود و منزلتی نسبت به آنها نخواهد داشت تا مستحق این سخن قرار گیرد ، بلکه رسول خدا (ص) قصد دارد به ما بفهماند که فاطمه (س) جزئی از وجود معنوی ایشان و امتداد آن است ، و اینکه حضرت زهرا (س) پرتوی از خورشید نورانی ایشان است. و به همین جهت حضرت (ص) فرمود : (هر کس فاطمه را بیازارد مرا آزار داده است ) .

حضرت امام حسین (ع) همین معنی را در سخنانی که در مکه مکرمه قبل از خروج از عراق ایراد فرمودند ، مورد تأکید قرار می دهد ، حضرت می فرماید: ( ما خاندان رسالت به رضای خدا راضی هستیم و به بلایش شکیبا ، و خداوند بهترین پاداش شکیبان را به ما عطا خواهد کرد ، فرمود : هرگز پاره تن رسول خدا (ص) از او جدا نگردد و همگی در جایگاه قدس در کنار اویند ، تا دیده اش به آنان روشن شود و وعده الهی با آنان تحقق یابد) ([7]).

 

 

ای عزیزان :

رسول خدا (ص) پاسخ پرسشی را که در ابتدا مطرح کرده ام را در احادیث متعددی بیان فرموده اند ، و ما را به آنچه که موجب همراهی با حضرت زهرا (س) می شود رهنمون ساخته است ، مانند روایتی که ترمذی در صحیح خود و احمد بن حنبل در مسند خود و دیگر علمای اهل سنت از امیرمؤمنین (ع) نقل می کنند ، حضرت می فرماید : ( رسول خدا (ص) دستان حسن و حسین (علیهم السلام) را گرفت ، سپس فرمود : هر کس این دو و پدر و مادرشان را دوست داشته باشد ، روز قیامت در کنار من خواهد بود) ([8]) ، البته این احادیث باید به صورت صحیح فهمیده شوند زیرا مقصود از دوست داشتن در اینجا دوست داشتن به معنای حقیقی همراه با آثار آن است .



[1] - فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ (قمر:55).

[2] -[أُوْلَـئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَـئِكَ رَفِيقا (نساء:69).

[3] - وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَكْبَرُ (توبه: 72).

4-  به نقل از مسند أحمد بن حنبل، و همچنین منابع آن در کتب عامه مانند (فضائل الخمسة من الصحاح الستة): 2/52-62 موجود می باشد.

5-  كنز العمال: 5/400 حديث 36345 ومنابع حدیث در کتب عامه مانند (فضائل الخمسة من الصحاح الستة): 3/129-131.

6-  این عبارت نص صحیح بخاری است که منابع آن را می توان در منبع قبلی پیدا کرد.

7-  مقتل الحسين (عليه السلام): سيد مقرم:193.

8-  منابع این حدیث را می توان در کتاب (فضائل الخمسة من الصحاح الستة:1/299-300) یافت .