فاطمه زهرا (س) : معیار حق

| |زمان مطالعات : 278
  • Post on Facebook
  • Share on WhatsApp
  • Share on Telegram
  • Twitter
  • Tumblr
  • Share on Pinterest
  • Share on Instagram
  • pdf
  • نسخه چاپي
  • save

فاطمه زهرا (س) : معیار حق([1])

بسم الله الرحمن الرحيم

{ما به تو کوثر عطا کردیم * پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن * همانا دشمنت بی تبار خواهد بود}[2]

السلام عليك يا رسول الله، السلام على أمين لله على وحيه وعزائم أمره. الخاتم لما سبق والفاتح لما استُقبِل والمهيمن على ذلك كله ورحمة الله وبركاته.

السلام عليك يا سيدي يا أمير المؤمنين ومولى المتقين علي بن أبي طالب ورحمة الله وبركاته.

شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) را به همه شما تسلیت عرض می کنم ، و حضور شما را در این مقام محمود در کنار بارگاه ملکوتی حضرت امیرالمؤمنین (ع) را تبریک عرض می کنم .

سروران من دلهای مؤمنان آکنده از حزن و اندوه است و سختی این مصیبت بر آنها آسان نخواهد شد مگر اینکه انتقام مظلوم از ظالم گرفته شود ، و حق به صاحب آن بازگردد ، و بندگان صالح خداوند وارثان زمین و اهل آن شوند ، و یا اینکه خداوند متعال دیدار و همراهی شما را نصیب ما گرداند .

عزیزان من :

ارزش فاطمه (س) را کسی نمی داند مگر خالق فاطمه که او را جزء اهل بیتی قرار داده که هر گونه پلیدی و ناپاکی را از آنها دور کرده است،  و پدر فاطمه یعنی رسول خدا (ص) که صادق و امین است و خداوند متعال درباره او می فرماید : { و هرگز به هوای نفس سخن نمی‌گوید

سخن او هیچ غیر وحی خدا نیست}[3] ، {اگر (پیامبر) از دروغ به ما برخی سخنان را می‌بست * محققا ما او را (به قهر و انتقام) از یمینش می‌گرفتیم *و رگ و تینش را قطع می‌کردیم}[4]، پیامبر اکرم (ص) می فرماید : ( فاطمه پاره تن من است هر آنچه او را بیازارد مرا آزار داده است ) و همچنین در خطاب به فاطمه (س) می فرماید: ( خداوند متعال برای غضب تو غضبناک می شود و برای رضای تو راضی می شود ) ، آن حضرت معیار حق است و بواسطه ایشان راه حق شناخته می شود و رضایت خداوند رحمان بدست می آید ، هر کس ولایت فاطمه را نداشته باشد و در مسیر او قدم بر ندارد و فاطمه را معیار تشخیص حق از باطل قرار ندهد ، هیچ گاه به هدف مطلوب نخواهد رسید ، خداوند متعال و رسول گرامی او  فاطمه را اینگونه برای امت می خواستند تا مانع گمراهی و انحراف امت شود .

ولی امت غافل که پیرو هواهای نفسانی و تسلیم بیماری های روانی و عقده های اجتماعی خویش بود ، از فاطمه(س) دوری کرد ، و به موعظه های حضرت زهرا (س)و هشدارهای او گوش نکرد ، حضرت فرمود : ( چه نیک داوری است خداوند و چه نیکو دادخواهی است پیامبر و چه نیکو وعده گاهی است قیامت ،  در آن ساعت و در آن روز اهل باطل زیان می برند ، ولی پشیمانی به آنها سودی نمی رساند ،  برای هر خبری قرارگاهی است ، پس خواهید دانست که عذاب خوارکننده بر سر چه کسی فرود خواهد آمد و عذاب جاودانه که را شامل می شود). حضرت (س) همچنین فرمود : ( وای بر شما آیا آن کس که مردم را به راه راست فرا می خواند سزاوار پیروی است یا آنکه خود راه را نمی داند ؟ وای بر شما ! چه بد داوری می کنید ؟! به جان خودم سوگند که نطفه این بسته شده است ، انتظار بکشید تا این فساد در پیکر جامعه اسلامی منتشر شود ، سپس از سینه شتر خون و زهری که هلاک کننده است ، خواهید دوشید ، در اینجاست که جویندگاه باطل زیان می بینند ، مسلمانانی که در پی خواهند آمد در می یابند که احوال مسلمانان صدر اسلام چگونه بوده است ، قلبتان با فتنه ها آرام خواهد گرفت ، و بشارتتان باد به شمشیرهای کشیده و بران و حمله جائر و متجاسر ستمکار و درهم شدن امور همگان و خود رأیی ستمگران ، غنایم و حقوق شما را اندک خواهند کرد و جمع شما را با شمشیرهایشان دور خواهند کرد و شما جز میوه حسرت چیزی برداشت نخواهید کرد ، کارتان به کجا خواهد انجامید ؟ در حالی که « حقایق امور بر شما مخفی گردیده است ، آیا شما را به کاری وادارم که از آن کراهت دارید؟ »

این سخن خداوند متعال بر آنها منطبق شد {محمد (ص) جز یک پیامبر نیست که پیش از او نیز پیغمبرانی بودند و درگذشتند، آیا اگر او به مرگ یا شهادت درگذشت شما باز به دین جاهلیّت خود رجوع خواهید کرد؟ پس هر که مرتد شود به خدا ضرری نخواهد رسانید، و البته خدا جزای نیک اعمال به شکرگزاران عطا کند}[5].

 آنها بر در خانه حضرت زهرا (س) هجوم آوردند ، در خانه ای که به دستور خداوند متعال باز باقی ماند و همه درهای منتهی به مسجد النبی (ص) بسته شدند ،  رسول خدا (ص) برای نشان دادن جایگاه والای آن حضرت هیچ گاه از آن وارد نمی شد مگر اینکه از ایشان اجازه می گرفت ، ولی این در را به آتش کشیدند وسرور زنان عالم را زدند و فرزندی را که در شکم داشت ساقط کردند و ارث پدری او را غصب کردند ، و بیعت امیرالمؤمنین (ع) را زیر پا گذاشتند ، به همین جهت آن حضرت برای دفاع از حق خود و دفاع از امام بر حق از خانه خارج شد تا مقدس مآبانی که با معیارهایی باطل امت را گمراه ساخته و به معیار حق - حضرت فاطمه زهرا (س) مظهر غضب و رضای الهی بر اساس نص صریح روایات شریفه – پشت کردند را رسوا کند .

حضرت زهرا (س) در برابر ظالمان و منحرفان و تاجران دین و کسانی که به ناحق بر گردن امت سوار شده اند ساکت نماند ، و این انقلاب را با ایجاد پرسشهایی در ذهن آیندگان جاودان کرد ، و هر طالب حقی را به تحقیق و جستجو وا داشت تا با نور فاطمه هدایت شود.

 چرا فاطمه (س) باید در سن هجده سالگی این دنیا را ترک کند ؟ چرا شبانه و به طور مخفیانه باید به خاک سپرده شود ،و هیچ یک از اصحاب پیامبر به جز تعداد اندکی که حضرت امیرالمؤمنین (ع) و خود آن حضرت آنها را انتخاب کرده بود در تدفیق پیکر مقدس آن حضرت شرکت نکردند؟ این چه جنایتی بود که امت در حق حضرت فاطمه (س) و پدر ایشان (ص) مرتکب شد و خود را از این نعمت بزرگ محروم کرد ؟ آیا پاداش رسالت پیامبر (س) باید جنایت در حق تنها یادگار او باشد ؟ در حالی که خود پیامبر با نص صریح قرآن می فرماید : {بگو: من از شما اجر رسالت جز این نخواهم که مودّت و محبّت مرا در حقّ خویشاوندان منظور دارید}[6].

 عزیزان من :

حضور در مراسم شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (س) صرفا برای زنده کردن یک قضیه تاریخی نیست ، بلکه هدایت به مسیری است که آن حضرت (س) برای ما ترسیم کرده و به آن راضی است ؛ چرا که رضایت او دلیل رضایت خداوند متعال و غضب او دلیلی بر غضب حضرت حق است .

هدف از این مراسم بازگشت به توحید ناب و آزادی از اسارت هواهای نفسانی و خودپرستی و منافع شخصی و اطاعت از طاغوتیان و تقدیس گذشتگان و دیگر بتهایی است که مانع رسیدن عقل و قلب انسان به آزادی حقیقی می شوند .

حضور در این مراسم به معنای مقابله با ظلم و فساد و انحراف و سوار شدن به ناحق بر گردن امت است و همچنین به معنای وحدت حقیقی امت در زیر سایه رهبری بر حق است ، آن حضرت (س) فرمود : ( خداوند تبعیت از ما را مایه نظم امت و امامت ما را مایه وحدت آن قرار داد ) .

آیا  گمراهی و سرگردانی بشریت را نمی بینید که درگیر جنگهای مختلف است و قتل و کشتار در آن بیداد می کند ، ما در عراق روزانه دهها شخص بیگناه را از دست می دهیم و هیچ توافق نامه ملی و یا گنگره آشتی ملی و یا گفتگو و یا دیگر گنگره های وحدت و اینگونه عناوین توخالی فایده ای برای این امت نداشته است ؛ چرا که بر یک پایه  صحیحی قرار نگرفته اند ، و با نیتهای خالصانه ای که ارزشهای والای انسانی را مد نظر قرار دهند ، انجام نشده است ، بلکه برای دستیابی به منافع شخصی و یا حزبی صورت می گیرد که باعث شکل گیری خود محوری و حاکم شدن قانون جنگل می شود که در آن جز ظلم و خشونت و تجاوز به حقوق دیگران چیزی بدست نمی آید .

ای عزیزان زهرا (س):

شما با این کار مبارک خود برای نسلهای آینده سنت مقدسی را تأسیس می کنید که در آن همه ارزشهای نهضت والای حضرت فاطمه زهرا (س) زنده می شود ، قضیه حضرت زهرا را دوباره زنده می کنیم تا جهان آن را بشناسد ، وقت آن رسیده تا امت حق حضرت زهرا (س) را بشناسد ، و بی توجهی و غفلت هزار و چهارصد ساله خود را کنار بگذارد ، پس با استقامت وجهاد خود در این راه این سنت شریفه را استوار کنیم ؛ زیرا حضرت امام صادق (ع) این کار را از اقسام جهاد برشمرده و می فرماید : ( اما جهادی که سنت است ، هر کس سنتی را اقامه کند و برای ثابت و زنده ماندن آن تلاش کند ، همانا که تلاش و عمل او از بهترین اعمال است ؛ چرا که یک  سنت را تأسیس کرده است ، رسول خدا (ص) می فرماید : هر کس سنت حسنه ای را ایجاد کند پاداش آن و پاداش عاملان به آن تا روز قیامت بدون اینکه ذره ای از آن کم شود  نصیب او خواهد شد ).

پس از امروز باید با تلاشی مضاعف و با بهره گیری از همه وسائل ارتباطی و رسانه ای مسیر حقی که حضرت فاطمه (س) آن را ترسیم کرده است را برای تمام بشریت معرفی کنیم ، ومطمئنا یاری و تأیید الهی پشت شما خواهد بود ، شما امروز می بینید که جهان به معارف والای اهل بیت (ع) توجه کرده است و چشمان خود را به روی اسلام جدیدی باز کردند ، اسلامی متفاوت با تصویر غلطی که دشمنان حضرت زهرا (س) و ادامه دهنده گان راه آنان تا به امروز از اسلام ایجاد کرده بودند .

امروز فرصتهای هدایت به سوی  مسیر حق بسیار بزرگ است پس آنها را به برکت وجود مبارک حضرت زهرا (س) غنیمت بشمارید .

 همواره این توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) را به یاد بیاورید که می فرماید: ( ای علی اگر خداوند متعال یک شخص را توسط تو هدایت کند ، از آنچه که خورشید بر آن طلوع و غروب کرده برای تو بهتر خواهد بود) .

ای شیعیان امیرالمؤمنین (ع) که همین عنوان برای عزت و افتخار شما کافی است . ما امروز در اینجا در شهر نجف اشرف در کنار هم جمع شده ایم تا برای امیرالمؤمنین (ع) عزاداری کنیم که در مثل این روزی بر قبر حضرت زهرا (س) نشسته بود و با انگشتان خود خاک ها را کنار می زد و با چشمانی اشک آلود می فرمود : ( سلام بر تو ای رسول خدا (ص) ، سلامی از طرف من و دخترت که هم اکنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسیده است . ای پیامبر خدا ، صبر و بردباری من با از دست دادن فاطمه (س) کم شده ، و توان خویشتنداری ندارم اما برای من که سختی جدایی تو را دیده ، و سنگینی مصیبت تو را کشیدم ، شکیبایی ممکن است ، این من بودم که با دستان خود تو را در میان قبر نهادم ، و هنگام رحلت ، روح بزرگ تو در میان سینه و گردنم عروج کرد . همه ما از خداییم و به خدا باز می گردیم . پس امانتی که به من سپرده بودی برگردانده شد و به صاحبش رسید . از این پس اندوه من جاودانه ، و شبهایم ، شب زنده داری است ، تا آن روز که خدا خانه زندگی تو را برای من برگزیند . دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امت تو چگونه در ظلم بر حق او هم صدا شدند ، از فاطمه (س) بپرس ، و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر، که هنوز روزگاری سپری نشده ، و یاد تو فراموش نگشته است . ای رسول خدا شکایت خود را به سوی پروردگار می فرستم ، و تسلیت مرا بپذیر که درود خدا بر تو باد و سلام و رضوان الهی بر فاطمه  باد . رفتن من از اینجا دلیل خستگی نیست و ماندنم دلیل سوء ظن به وعده الهی برای صابران نخواهد بود . )

ای عزیزان زهرا (س) و ای مشتاقان شفاعت ایشان و ای عزادارن مصیبت او ، به پا خیزید تا پرده را از مظلومیت حضرت زهرا (س) کنار بزنیم و او را یاری کنیم و عزت و کرامت او را نشان دهیم و او را در صبح و شام تشیع کنیم ، و بینی ظالمان و دشمنان او را به خاک بمالیم ، برای برآورده شدن حاجتهایتان به وسیله حضرت زهرا (س) به خداوند متعال متوسل شوید ، تا بلا را از این کشور و مردم شریف آن دور کند ، و حضرت مهدی (عج) را به مادرش حضرت فاطمه زهرا (س) قسم دهید تا حوائج شما برآورده شود ، از خداوند متعال مسئلت دارم که تلاش و سختی هایی را که تحمل کرده اید را بی اجر و پاداش قرار ندهد و شفاعت صدیقه طاهره را شامل حال شما کند زمانی که در صحرای محشر همچون پرنده ای که دانه های سالم و ناسالم را از هم جدا می کند ، شیعیان و محبان خود را از صف دیگران جدا می کند .

والحمد لله رب العالمين وصلى الله على سيد خلقه محمد وآله الطيبين الطاهرين.



1- سخنرانی حضرت آیت الله العظمی یعقوبی (دامت برکاته) در تجمع هزاران نفری عاشقان حضرت زهرا (س) که از شهرهای مختلف عراق در میدان ثوره العشرین جهت برپایی مراسم عزاداری فاطمی در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در روز پنج شنبه سوم جمادی الثانی 1427 مصادف با 29 /6 /2006   کنار هم جمع شدند . این اجتماع در پاسخ به دعوت حضرت آیت الله یعقوبی برای زیارت حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) برپا شد .

[2] - إنّا أَعطَينَاكَ الكَوثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانحَر، إنَّ شانِئَكَ هُـو الأبتَر (كوثر: 1-3).

[3] -وَمَا يَنطِقُ عَن الهَوَى، إنْ هُوَ إلا وَحيٌ يُوحَى (نجم:3-4).

[4] - وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنَا بَعْضَ الأَقَاوِيلِ، لأَخَذْنَا مِنْهُ بِالْيَمِينِ، ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِينَ (حاقه: 44-46).

[5] - وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللّهَ شَيْئاً وَسَيَجْزِي اللّهُ الشَّاكِرِينَ (آل عمران: 144).

[6] - قُل لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى (شورى: 23).